top of page

10 steg till en bra hemsida som syns på Google

Steg 1. God struktur är nyckeln

Sökmotorernas algoritmer tar hänsyn till en rad nyckelfaktorer på en hemsida. Det inkluderar bland annat sidans titel, innehåll, sökord frekvens, användarvänlighet och kommer sedan fram med en organisk ranking för den sidan. Att ha en god struktur på hemsidan med tydliga kategorier och innehåll hjälper Google att ranka hemsidan.

Olika sökmotorer

Det finns en rad olika sökmotorer på nätet, men Google har cirka 98-99% av marknaden, följt av Bing. SEO är i princip samma för de olika sökmotorerna, men dem tar hand om vissa faktorer en aning olika.

En sökmotor arbetar huvudsakligen med tre typer av aktiviteter: 1. Crawl: Söker på internet för innehåll, går igenom kod och innehåll för varje domän/URL som dem hittar. 2. Indexering: Lagrar och organiserar innehållet från crawl-processen. När innehållet har indexerats så är den på god väg att börja ranka i sökmotorerna. 3. Rankar: Förutsatt att ditt innehåll är relevant och det bästa resultatet så kommer du ranka högt. Google rankar innehåll efter det som är mest respektive minst relevant. För att synas i sökresultaten så behöver du först och främst ha innehåll som är tillgängligt för sökmotorerna. Om en sida inte kan hittas av sökmotorerna så är det nästintill omöjligt att börja synas i sökresultaten. Dessutom så skiljer sig sökmotorerna Yahoo, Bing och Google åt och en hög ranking i en sökmotor garanterar inte en hög ranking i en annan sökmotor. Rankingfaktorerna är dessutom mycket hemliga och ändras kontinuerligt vilket gör SEO till lite av ett kvalificerat ”gissningsarbete” under ständig utveckling och förändring.

Tänk på en sökmotor som en ”svarsmaskin”

Kommer du ihåg att vi gick igenom att en sökmotor fungerar som en svarsmaskin? Det beror på att alla resultat som finns på Google, så kallade sökresultat, är det som Google väljer att visa som svar för en sökfråga. För att ranka högt på Google så behöver du se till att ditt sökresultat, ditt ”söksvar”, på den sökfrågan är så relevant och värdeskapande som möjligt. Tänk därför i termer av att lösa ”problem” och frågor på nätet så kommer du skapa en god grund för ranking och SEO.

SEO är mer än teknisk optimering!

Kanske det vanligaste missförståndet med SEO är att man tror att det är en isolerad teknisk optimering som krävs för att ranka högt på Google. Faktum är, och för att lyckas med att ranka högt på Google eller Bing för den delen, så handlar det om att förstå vilken typ utav resultat du behöver skapa för att skapa värde för den som söker på Google. Om du utgår från användare och att skapa värdefullt innehåll och ge besökarna det dem söker så kommer du få bra resultat med din SEO optimering.

Vad bör jag fokusera på så att min hemsida blir bättre?

Det är lätt att känna sig vilsen när man vill börja SEO Optimera innehåll. Vad är egentligen viktigast? Jo, det viktigaste är kvaliteten på innehållet och att välja rätt sökord.

  1. Utveckla landningssidor

  2. Skapa värdeskapande innehåll

  3. Optimera text och bilder

  4. Optimera hemsidans hastighet och teknik

Arbeta med att få till organiska länkar

Det viktiga med SEO är att det inte är en engångsinsats. Man behöver arbeta kontinuerligt för att få goda resultat. Tänk därför långsiktigt med din SEO.

Steg 2. SEO är lönsamt om man gör det rätt

Lyckat SEO-arbete medför ofta en mycket hög avkastning jämfört med andra kanaler.

SEO i praktiken (Steg för Steg)

Dags för lite praktik. Nu ska vi SEO optimera din hemsida på 5 minuter. Det kan låta omöjligt, men det är det inte. Vi pratar nu om On-page optimering. Och det första vi måste göra är att avgöra vilka sökfraser vi vill synas för. Fokusera på några sökfraser Det måste finnas en hierarki för Google tillåter dig inte att synas för 3 000 sökord på en enda flik (sida) på din hemsida. Så vi måste börja med att avgränsa oss.

Steg 1. Välj dina sökord och fraser

Låt oss säga att vi vill synas för ”Frisör”. Då hade vi börjat med att optimera vår hemsida efter denna term. Med hjälp av sökordsverktyg hade vi sedan valt ut sökord med bra volym och inte för hög konkurrens.


Vi hade använt termen cirka 5 ggr per 500 ord i vår SEO text och vi hade valt att optimera hemsidans URL, bilder, meta titel och H1 samt H2 efter detta.

Välj sökord med rätt intention

Vi hade också varit noga med att hemsidan erbjuder det som sökfrasen och besökaren vill ha. Om någon söker efter Blondering och vi visar Färgning så är inte intentionen starkt kopplat med det resultat vi ger dem. Så här är det en god idé att arbeta med landningssidor.

Här kan du lära dig mer om hur du väljer sökfraser och utför en sökordsanalys.

Steg 3. Välj din URL efter sökfrasen.

Håll den kort, koncis och optimerad för sökfrasen. Detta gillar Google! Till exempel www.dinfrisör.se/blondering

Du byter enkelt din URL i de flesta websideverktygen som finns när du skapar en hemsida. Ofta får din hemsida URL efter vad du vill att sidan ska heta.

Det är viktigt att din URL har sökfrasen i sig och att den inte blir för lång. Alltför ofta ser man hemsidor och länkar med märkliga tecken och frågetecken och andra tecken (t.ex. %68&!).

Steg 4. Välj din H1:a.

Dina rubriker på hemsidan rankas av Google. Den viktigaste rubriken för SEO är din H1:a. Sedan följer H2, H3 osv. Best-practice för H1 är att inkorporera din sökfras i din H1:a.

Rubriker hjälper Google och andra sökmotorer att förstå strukturen på hemsidan. H1:an är den tveklöst viktigaste att ha med den viktigaste sökfrasen i.

Använd endast en H1 per sida

Så vi hade kunnat skriva: ”De bästa tipsen för blondering”. Tänk på att inte hålla den för lång och använd endast H1:an en endaste gång på hemsidan. Google gillar inte flera.

Steg 5. Optimera dina bilder efter sökfrasen

Nästa steg är att komprimera och göra dina bilder så små som möjligt och optimera dessa efter sökfrasen du vill synas för. Dock är det viktigt att bilderna faktiskt visar Blondering och inte något annat. Byt ut bildens alt-tag till ”Blondering”. Kombinationen av en optimerad och komprimerad bild ökar chanserna för dina bilder att ranka högt i Googles sökresultat.

Steg 6. Skriv ”engagerande”-content

Överdriv inte med sökfraser

Som med all sökmotoroptimering så måste du vara noga med att inte ”överoptimera”. Det ska vara tydligt för Google vad sidan handlar om och vilken sökfråga den svarar mot. Det är viktigt att inte ”spamma” hemsidan med sökfraser, länkar och överoptimerat innehåll och bilder.

Skriv engagerande

Något utav det viktigaste är att skriva riktigt bra innehåll för din sida. Skriv engagerande och med mycket värde. Varför ska annars någon läsa eller vilja köpa från företaget?

Faktum är att du kan ha en fantastisk bra och teknisk hemsida med massor med inlänkar utan att ranka högt på Google! Varför? Jo, du har ”content” (innehåll) som är för dåligt.

Steg 7. Skriv din Metatitel & Metabeskrivning

Nästa steg är att skriva och sätta din metatitel och metabeskrivning. Det är endast metatiteln som är en ranking faktor för Google. Dock är metabeskrivningen en indirekt rankingfaktor då den ökar klickfrekvensen (CTR) för ditt resultat och blir således också en rankingfaktor.


  • Metatiteln är det blåa som syns i Google sökresultat och bör vara mellan 50-60 tecken lång. Blir den längre så visar Google inte hela resultatet utan visar (…). Det är viktigt att metatiteln använder sökfrasen/erna som du vill ranka för och gör ditt resultat intressant att klicka på.

  • Metabeskrivningen ligger under metatiteln och är en indirekt rankingfaktor. Här är det viktigt att du skriver en beskrivning som innehåller sökfrasen för då blir sökfrasen fetstilt. Den får vara max 300 tecken lång. Men också att du tänker att beskrivningen ska uppmana till handling och klick!

Steg 8. Engagera besökare till att dela din hemsidas innehåll

En faktor för att ranka högt på Google med SEO är dina länkar, eller backlinks som dom också kallas. Det finns huvudsakligen två typer av länkar. Interna länkar som är inom hemsidan och externa länkar som är länkar på andra sidor som länkar in till din hemsida.

Båda typerna av länkar har en koppling till ranking, men framförallt är det viktigt att få in kvalitativa externa länkar.

Länkar fungerar från Googles sida som förhöjande i termer av auktoritet och trovärdighet. Om trovärdiga hemsidor länkar till din hemsida, så påvisar det för Google att din hemsida är seriös och värdeskapande.

Ett bra sätt att få länkar är att göra det enkelt att dela innehållet med knappar för t.ex. sociala medier och framförallt: utveckla så pass bra innehåll att besökare vill dela med sig det till sina vänner.

Steg 9. Fortsätt SEO-optimera

När du väl börjar nå bra ranking för din hemsida så får du inte börja slappna av utan ditt innehåll bör kontinuerligt optimeras och uppdateras.

För glöm inte bort att Google är ute efter att visa de bästa resultaten högst upp på Google och det innebär att om en konkurrent kommer med bättre resultat så kommer Google ranka dennes innehåll och flytta ner ditt.

Steg 10. Ämnesauktoritet

Nu är vi igång och här kommer ytterligare ett tips på hur man stärker sin sida,

Låt säga att du byggt en sida om “blondering” Du har analyserat hur man söker på Google och kommit fram till att du helst vill synas på just den frasen “blondering”

Men tänk nu på att vi tänker alla olika när vi söker och det finns en mängd med frågor som Google besvarar när vi söker. Ofta får man till och med hjälp av Google när vi skriver i deras sökfält och de kommer med förslag på fraser som kan vara av intresse. Till exempel ger de förslag på rubrikerna blondering hemma, blondering slingor och så vidare.

För att visa Google att just din sida är så mycket mer relevant än alla andra är det en mycket god ide att skapa undersidor/blogginlägg som behandlar alla typer av frågor som folk ställer. Ju fler svar du kan ge desto säkrare blir det att Google gillar din sida och på det viset lyfter fram den på en bra placering.

Ju mer auktoritär din sida blir eftersom du nu täcker in alla frågor som man kan ställa desto bättre.


Hoppas detta hjälper dig i din resa med din hemsida. Vill du ha hjälp? Vi har utvecklat system för hur vi kan få våra kunder att synas på Google med otroliga resultat när det gäller att synas mer än konkurrenterna


Vanlig SEO är otroligt viktigt. Det är också en långsam process som man måste låta få ta tid. Men ny teknik och som vi tagit fram kan få er att synas på steroider och väldigt väldigt snabbt.


Kontakta oss gärna om ni blir nyfikna på vad vi kan göra. Kostar inget att fråga oss.


Vill du få fler tips om marknadsföring och sökmotoroptimering? Prenumerera gärna och ta hand om er därute.

4 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page