Hur ökade denna webshopen med 200% på bara 4 månader?

Uppdaterat: 4 sep.

Filtreratvatten.nu har en fantastisk produkt och det vet de om. Marknadens bästa priser på vattenfilter till egen brunn och vattenfilter sjö med för den delen. Att marknadsföra en ny web shop är oftast en dyr process särskilt som man oftast börjar med Facebook och Instagram. Inget fel i det såklart men det blir lätt dyrt och man har kanske inte i början den bästa ROIn.


Efter ett samtal med Net-Win AB togs beslutet att även satsa på SEO, så kallad sökmotoroptimering. En strategi lades upp efter en analys om vad man borde göra först. Först skapades bland annat en film som ger kunderna en förståelse för vad det är för en produkt och i ett annat perspektiv som är rent SEO tänk så fick man kunderna att stanna lite längre på sidan då man tittade på filmen.


Att få folk att stanna en stund på sin sida är bra och ju längre desto bättre. Sådant gillar Google då man då får insikten att denna sidan erbjuder bra information och här borde man placera web shopen högre i resultaten.


Till en början när det gäller SEO så måste man ha tålamod. Att jobba med sökmotoroptimering innebär att du jobbar med frågor. Om du kan besvara en fråga bättre än någon annan så är sannolikheten att just du placeras bra större. Men återigen om man kommer som en helt ny sida så tar det tid att övertyga Google om att just er sida är bättre än alla andra.


Lokal SEO strategi vad är det?

En web shop som säljer över hela Sverige vill såklart ligga högt upp i resultaten om man söker på till exempel vattenfilter egen brunn. Men en sak i sänder. Strategin har varit att skapa undersidor som syns på merparten av de 290 kommunerna som finns I Sverige. Google vet vart du sitter när du söker på grund av ditt IP nummer. Sitter du till exempel i Växjö och söker på Google på frasen vattenfilter egen brunn Växjö så ser resultatet ut så här i dagens läge


Som man kan se så finns Google shopping annonser överst och så kommer det alltid att vara då Google tjänar bra med pengar på dem. Därefter kommer det organiska resultatfältet med sina 10 hemsidor. På plats nummer 1, 2 och 3 finns våran kund placerad. Plats nummer 1 och 2 är blogginlägg gjorda på hans hemsida och plats nummer 3 är en film som vi fått upp som ligger på Youtube. Med andra ord har han här fått 3 av 10 placeringar på Googles förstasida.


Totalt har hans trafik från Google ökat med mer än 530% i dagens läge. Detta på 4 månader. Med tiden så är målet såklart den att öka den trafiken ännu mer.


Vad är fördelen med SEO?

Tänk dig ett scenario där du anställer en person som säljare hos dig. du ger honom inte vare sig telefon eller dator och sätter personen längst in i kontoret utan möjlighet att jobba. Han kommer kosta en massa pengar men inte generera några intäkter till företaget samtidigt som personen ska ha semester och ledigt på helger och röda dagar. Kanske även vara hemma för sjukdom nån gång med. En kostsam historia med andra ord.


Det är ungefär samma sak som att bygga en hemsida. Den kostar pengar att bygga och sen har den mage att inte dra in några affärer till företaget.


Men vad händer om du istället jobbar med att få hemsidan att synas på Google. Särskilt om man får upp de tjänster eller produkter som ni erbjuder på Googles första sida. Då har ni helt plötsligt en säljare i hemsidan. En hemsida som aldrig tar ledigt, som jobbar dygnet runt och inte blir sjuk.


Man måste låta SEOn få jobba åt en. Att få varma leads in till företaget via hemsidan eller att driva försäljning till sin web shop. Att anställa en säljare kostar pengar men tanken är ju hela tiden att den personen ska driva både sig själv och andra rent kostnadsmässigt. En duktig säljare kan täcka lönerna för en hel massa personal. Detsamma kan man få via sin hemsida om man bara är villig att jobba med den.


Att bara bygga en hemsida för en massa pengar utan att få den att synas anser vi vara ett rent slöseri med resurser. Det är nämligen inte bara en kostnad vi tänker på här. Låt oss leka med tanken att ni vill rekrytera personal. Ta en säljare som exempel. Många säljare vet vad de vill jobba med men kanske inte vilket företag de vill jobba på. En vän till oss som jobbar som säljare har som system att använda sig av Google för att söka sig till nya arbetsgivare. Vi frågade då hur han tänkte och hans svar var mycket talande. Jag vill bara jobba på ett företag som ligger i framkant, ett företag som syns på sina sökfraser högt upp på Google är perfekt för mig. Då vet jag att man kommer att få varma leads och inte bara jobba med kalla samtal.


Så med detta i åtanke så får företag som placerar sig högt på Google en hel del spontanansökningar av duktiga säljare som kan korta ner rekryteringsprocessen. Man bygger såklart varumärket starkare. Se bara på Coca Cola som tog beslutet att de inte behövde ha någon reklam och slutade med den i december. Man tappade 3% den månaden i försäljning.


Oavsett vilken typ av företag man driver så är det alltid lönsamt att synas på Google.


Vill du veta mer om hur det skulle kunna se ut för just er?

Varmt välkommen att snacka Google och sökmotoroptimering med oss.



67 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla