Hur väljer jag rätt sökfraser?

Uppdaterat: 4 sep.

SEO optimeringen börjar med att man väljer ut vilka sökord som man vill att ens hemsida ska synas för. Det finns tusentals kombinationer av sökfraser och ambitionen ska aldrig vara att synas för alla sökord utan för rätt sökord.

Sökord visar på olika sökintentioner och behov och det är därför viktigt att du fokuserar på sökord som är relaterade till en intention som driver affärsnytta för företaget.

Hur bestämmer jag sökfraser

Skillnaden mellan korta sökfraser och ”long-tails”

Den första distinktionen vi behöver göra för sökord inom SEO är kring sökord och ”long-tails”. Här kommer ett exempel:

Long-tail: ”Blondering balayage hur gör man” Sökfras: ”Blondering”

En ”long-tail” innehåller således en längre sökfras. Det gör också sökfrasen mer specifik, vilket hjälper dig att förstå mer ingående vad sökintentionen är. Detta är sedan värdefullt för att SEO optimera både innehåll och försäljningspotentialen. Om någon på Google söker efter ”Blondering” så är det vad vi inom SEO skulle kalla för en sökfras, medan frasen ”Frisör Blondering Uppsala” är en så kallad ”long-tail”. Den har en längre ”svans” (tail) jämfört med grundfrasen ”Blondering”.

Få fler leads med ”long-tails”

Long-tails medför också en mer inriktad intention som mer exakt uttrycker ett behov. Utifrån SEO-optimering så är ”long-tails” mycket attraktiva och man brukar försöka få med många olika long-tails i sökords analysen och det påföljande content arbetet.


Hur väljer jag rätt sökord då?

jag brukar rekommendera att man försöker välja sökfraser med rätt intention. Vad betyder detta undrar säkert du nu. Jo! Någon som söker på ”Blondering” kan exempelvis vara ute efter en "hur gör man guide", eller vem som gör det eller försöka ta reda på vad det innebär. Det viktiga att förstå är att: ambitionen är svår att avgöra när sökfrasen endast innehåller ett fåtal sökord. Jämför sökfrasen Blondering med denna: Frisör blondering Uppsala. Här är intentionen tydlig och som verksamhet är det en bättre sökfras att synas för utifrån ett leadsperspektiv. Och det för oss till nästa punkt. Val av sökfras ska spegla företagets strategi. Ett företags strategi för hemsidan kan vara följande:

  • Skapa nya kunder och leads

  • Sälja varor och tjänster

  • Skapa medvetenhet om varumärket

  • Skapa trovärdighet för verksamheten

  • Bidra med information och kunskap


Det du bör ta med dig är att välja sökfraser efter vad du vill att hemsidan ska uppnå.


Undersök dina konkurrenter

En ytterligare faktor som hjälper din SEO optimering är att gå igenom hur dina konkurrenter arbetar med SEO och vilka sökord dem syns för. Genom en analys av dina konkurrenter så får du också en uppfattning om hur du förhåller dig gentemot dina konkurrenter samt hur du håller dig uppdaterad över deras situation. Det är hög konkurrens om rankingen på Google!

Hur hittar jag sökfraser?

Om du nu definierat vilken typ av sökord du vill synas för så gäller det att få fram en lista på de sökord som du vill börja synas för.

Steg två är sedan att kika på om dessa sökfraser uppvisar tillräcklig sökvolym för att vara värda att synas för. Det är ju ingen vits att SEO-optimera en hemsida för sökord som ingen söker på. De vanligaste verktygen för SEO är:

  • Ahrefs

  • Moz

  • Google KeyWord Planner

  • Semrush


Vart ska jag lägga sökfraserna?

Sökfraserna ska du lägga löpande i texten, i dina headers (H1, H2 osv) i metatitlar samt för att optimera bilder. Bilderna ska namnges till vald sökfras och man ska ange en ALT tag som innehåller sökfrasen. Tänk på att sökorden ska användas naturligt.

Se därför till att inte överanvända sökorden, då det kan leda till negativ ranking. En bra tumregel är cirka 5 ggr per 500 ord på sidan. Men det är inte en regel. Se till att texten flyter på bra när du läser den vilket är mycket viktigare än att trycka in sökfrasen du vill synas på på alla möjliga konstiga ställen


24 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Steg 1. God struktur är nyckeln Sökmotorernas algoritmer tar hänsyn till en rad nyckelfaktorer på en hemsida. Det inkluderar bland annat sidans titel, innehåll, sökord frekvens, användarvänlighet och