Hur man skapar en blogg

Uppdaterat: 4 sep.

Ska man ha en blogg på sin hemsida? Är det verkligen bra att blogga och varför ska jag göra det? Jag kan inte skriva bra texter så varför ska jag då blogga?


Frågorna är många och svaret är enligt mig rätt enkelt. Alla företag borde ha en blogg.

Varför ska man blogga?

Genom att skriva engagerande och detaljerat om olika saker ert företag erbjuder kan man enkelt öka synbarheten på Google och på det viset få fler besökare till sin hemsida.


I vårt arbete stöter vi dagligen på företag som inte tänker sig att det spelar nån större roll om man syns bra på Google eller inte. Argumenten är många och kan vara allt från Jag har testat och det funkade inte, eller vi får våra kunder genom rekommendation, och så min absoluta favorit är denna vi vill inte ha mer kunder.


När någon säger till mig att de inte vill ha mer kunder så är det bara enligt mig ett sätt att försöka slippa prata med mig och lägga på luren. ALLA företag behöver fler kunder. Rent generellt kan man ju säga att man som företag har en kundbas och att man varje år tappar någonstans mellan 5 och 15 procent av sina kunder varje år. De kanske går till en konkurrent eller lägger ner sin verksamhet av olika anledningar men man tappar ofrånkomligen kunder varje år,


För att motverka detta så anställer man ju säljare eller så får man sälja själv. Lyfta luren och ringa runt för att få fler kunder är det traditionella sättet och det fungerar ju såklart men det måste ju vara något av det tråkigaste man kan göra. Fråga vilken säljare som helst om de gillar att ringa kalla samtal.


Vad har detta då att göra med att blogga?

Att blogga är inte bara för att man ska skriva av sig vilken mat man lagade idag och vilken fin promenad jag gjorde med hunden. Ni är ju inte blondinbella. Tanken är inte heller i första ledet att få en massa prenumeranter som följer företaget och era blogginlägg för oftast är det helt enkelt inte intressant nog att följa till exempel ett företag som säljer mötesbokning eller säljer proteinpulver.


Tanken bakom att blogga är att synas på Google för dem som söker på era tjänster/produkter.


Hur gör man då egentligen för att skapa en blogg?

Steg nummer ett är att skapa en plan. Vad erbjuder man som företag, vilka sökfraser finns kopplade till det jag erbjuder, hur många sökningar finns det på de olika fraserna, är det något som trendar just nu,


Skriv ner allt i ett Google kalkylark så att ni kommer ihåg allt.

Låt oss göra ett exempel på proteinpulver. Ni har en butik som säljer detta och vill nu börja blogga.


Hur tar man reda på vad folk söker på, på Google?

#1 Använda Googles sökordsplanerare för att få veta antalet sökningar på de olika fraserna som är kopplade till proteinpulver. Det finns 841 sökfraser man kan använda sig av. Dock så ska man kika på de med färre sökningar i början. De sökfraser med kanske 10 till 50 sökningar i månaden är bäst att börja med. Ja jag vet ni vill ju synas på sökfrasen "proteinpulver" som har 50 000 sökningar i månaden. Men är det rimligt att tro att ni kan synas på denna frasen fort bara för att ni skriver ett blogginlägg på 1500 ord? Nä mest troligen inte. Det tar tid att bygga upp sin sida så att Google ger den ämnesauktoritet. Läs vårt blogginlägg om detta här


Tänk istället att ni bloggar om lättare ämnen som förvisso "bara" har kanske 10 till 50 sökningar i månaden. Chansen att ranka högt och kanske till och med högst upp är då ganska god. För räkna nu lite på detta. Om ni gör 50 blogginlägg på fraser där konkurrensen inte är så hård och ni syns högt upp. Då når ni någonstans mellan 50 och 2500 personer som gör dessa sökningarna i månaden.




#2 Gå in på Google och skriv in proteinpulver och se vad som kommer ner i rulllisten i förslag från Google.


#3 Gå in på Google och skriv proteinpulver mellanslag a då får man upp förslag som folk använder. Sen tar man och ersätter a med ett b och så går man igenom alfabetet.



Bra då är planen klar och det är mycket bättre att göra planen ordentligt innan man börjar skriva. Vet man vilka sökfraser man ska blogga om så blir allt mycket enklare och man når ett resultat som ger kunder snabbare med.


Hur skriver jag en blogg?

Först och främst så ska rubriken innehålla sökfrasen det är nummer ett. Till exempel "Ska jag ta proteinshake före eller efter träning"

Detta är rubriken och nu ska vi ordna med en snippet. En snippet är ett svar på sökfrågan som ställs och man bör hålla den till 3 rader text. Till exempel:

Det är inte nödvändigt att få i sig protein direkt efter ett träningspass. Faktum är att det spelar inte någon roll om du tar din proteinshake före eller efter din träning för att optimera kroppens återhämtning av muskelmassan. Men det finns såklart mer att tänka på......


Detta har en möjlighet att hamna högst upp på Google eftersom svaret är anpassat till tre rader och eftersom hela ditt blogginlägg innehåller bra information så kan Google känna att här får läsaren ett bra svar så vi lyfter denna artikeln.


Skapa sen 3 till 5 underrubriker som ger svar på vanliga frågor i samma ämne. Till exempel:

Träna utan proteinpulver vad händer då?

Vad vinner jag på att använda proteinpulver?

Proteinbar med proteinpulver vilken är bäst?

Varför är proteinpulver bra?


Det du nu har gjort är att skapa 4 till fem mindre blogginlägg med egna rubriker så du behöver inte skriva 1500 ord om "Ska jag ta proteinshake före eller efter träning" utan 300 ord för varje underrubrik.


Länka sen till ett annat blogginlägg som ger mer information om något som du känner skulle kunna vara relevant för läsaren och länka sen naturligtvis till din produkt som du vill att kunden ska köpa av dig.


Ha nu tålamod. Räkna INTE med att dina inlägg ska syna dagen efter. Det kommer ta lite tid i början. Räkna med att det tar i alla fall en månad innan dina inlägg kommer upp på en placering vi gillar.


Med tiden så har du nu bloggat av dig alla de små fraserna och dessa har också en betydligt bättre möjlighet att ranka högt på Google. Det är nu det roliga händer. Google ser alla dina blogginlägg. de ser att du rankar högt på dessa och att det kommer in trafik till din sida. Eftersom det är blogginlägg som tar lite tid att läsa och eftersom du skriver dem fulla med bra information som får besökaren att klicka på dina länkar till dina produkter och att sen kika runt kanske ännu mer på andra saker du säljer så ser Google att man stannar länge på din sida.


Google höjer din auktoritet och det gör att om du fortsätter att blogga med bra sökfraser och en bra uppbyggnad med engagerande information så kommer dina inlägg att ranka snabbare och snabbare. Det blir också lättare att synas på svårare och svårare sökfraser.


När vi börjar blogga för företag är det vanligaste att det tar en månad innan man kommer upp på en placering. Eftersom jag är en extremt tävlingsinriktad person är det alltid nervöst och man undrar alltid om man har gjort rätt och rätt som det är så kan man andas ut. Inläggen rankar på höga placeringar och ofta på utvalda utdrag. Ganska snart efter den första månaden så märker man att man rankar snabbare. Ibland så rankar vi redan efter en dag.

Tänk dig att du har skrivit en artikel om dagen som rankar. Efter ett år syns du på 365 fraser som alla har nånstans mellan 10 och 50 sökningar vilket ger dig möjlighet att synas på 3650-18 250 sökningar varje månad. Väl värt att investera den tiden enligt min mening.


Summa summarum.

Analysen

1500 ord för mindre inlägg

3000 ord för stora svåra fraser

Håll det relevant

Skapa underrubriker

Skapa snippets


Skörda frukten av ditt hårda arbete!


Hoppas detta var till hjälp för er och att det får er att börja utnyttja bloggmöjligheterna för att synas bättre på Google.


Har man frågor kontakta oss gärna, vi hjälper dig med tips och idéer.

Vill du få våra tips och tankar i mailen? Varför inte prenumerera på vårt mail som kommer ut lite då och då med hur vi ser på SEO.



20 visningar0 kommentarer