SEO tips #1 Ämnesauktoritet


Ämnesauktoritet SEO vad är det

Då var det dags att se över din hemsida. Syns du på Google när någon söker på det du erbjuder? Om inte så är det dags att dra nytta av att 99 procent av svenskarna använder sig av Google. Vi söker på allt och lite till oavsett om man hobbysöker eller är ute för att handla. En hobbysökning kan ju vara vilken skådespelare är med i vilken film osv medans om man till exempel driver en webshop med proteinpulver så är det en mer direkt köpfråga man skriver på Google.


Se Google som ett sätt att besvara folks frågor. Om du kan besvara frågorna bättre än dina konkurrenter så kommer Google också placera just din hemsida högre upp. Ju högre upp desto fler besökare vilket brukar leda till högre försäljning.


Vad menar jag då med ämnes auktoritet?

Ju mer du täcker ett ämne med alla typer av frågor som folk ställer desto bättre.


Se det så här. Om du säljer till exempel Proteinpulver så räcker det inte att bara skriva lite om hur bra proteinpulver är när du tränar. Det räcker helt enkelt inte. Google ser det men tycker inte att det räcker då ni täcker in ämnet alldeles för snävt.

Du vill skriva artiklar om till exempel:

  • Blir man tjock av proteinpulver

  • Bästa proteinpulvret för kvinnor

  • Bäst glutenfritt proteinpulver

  • Nyttig proteindrink

  • Varför proteinpulver efter träning

Och mycket mycket mer än så.

Det finns ca 800 sökfraser man kan skriva om när det gäller proteinpulver och ju fler du skriver som täcker in området för varje enskild sökfras desto mer auktoritär blir din hemsida och kommer på det viset att få ökad trafik då hemsidan kommer klättra högre på Google och ju fler artiklar du skriver desto fler sökfraser kommer man att synas på. Enkelt kan tyckas.


Se till att din artikel har relevant information som har sökfrasen i rubriken. En bra tumregel är att du har sökfrasen 4 till 5 gånger per 500 ord och då endast när det flyter på naturligt i texten. Skriv inte för Googles skull utan för den som ska läsa och ska ta till sig din information. Ta gärna nån bild på någon produkt eller något annat som är relevant. Döp bilden till sökfrasen. Minska bildens storlek om det behövs. Är bilden för stor tar det längre tid att ladda vilket Google inte gillar.

Hur man gör det hittar du i vår artikel "minska storleken på dina bilder"


Se till att du lägger in sökfrasen i bildens alt text också så att den blir upptagen snabbt i Googles bildsök.


Finns väl egentligen ingen regel för hur lång en text bör bara men ett bra riktvärde är väl i alla fall minst 500 ord. skriv den som du skulle velat ha det beskrivet för dig om du läste den. Be sen gärna nån att korrekturläsa och komma med lite feedback. Kanske har du glömt något som för dig är självklart men som för en utomstående måste förklaras. Lätt att bli lite hemmablind ibland.


Lycka till med skrivandet!

För den som vill veta mer och få mer tips är man mer än välkommen att skriva upp sig med sin e-post så får man vårt månadsbrev fyllt med tips och tankar kring hur man kan synas bättre.



Magnus Larsson

magnus(@)netwin.se



Kändes det här som en bra artikel?

  • Ja

  • Nej

  • Skriv ett svar





10 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Steg 1. God struktur är nyckeln Sökmotorernas algoritmer tar hänsyn till en rad nyckelfaktorer på en hemsida. Det inkluderar bland annat sidans titel, innehåll, sökord frekvens, användarvänlighet och